ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ E.K1 (έτος αναφοράς: 2021-2022)

Α. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
         Καταγράφονται συνοπτικά τα χαρακτηριστικά και οι ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, που κρίνονται
σημαντικά για την αποτύπωση της εικόνας του σχολείου
Το 1ο Ε.Κ. Λάρισας όπως και όλα τα Εργαστηριακά Κέντρα του Υπουργείου Παιδείας, αποτελεί αυτοτελή
διοικητική σχολική μονάδα και συνεργάζεται με τα ΕΠΑ.Λ, τις Σ.Ε.Κ. και τα Ι.Ε.Κ. της Λάρισας. Καλύπτει τις
ανάγκες του 1ου και 2ου ημερήσιων ΕΠΑ.Λ., των 1ου και ενίοτε του 2ου ΔΙΕΚ καθώς και του 6ου Εσπερινού
ΕΠΑ.Λ.. Λειτουργεί καθημερινά από τις 08:00 π.μ. μέχρι τις 10:30 μμ. συνεχόμενα σε τρία (3) ωράρια. Πρωινό,
απογευματινό και εσπερινό. Διαθέτει 28 εργαστηριακούς χώρους οι οποίοι χρησιμοποιούνται για την κάλυψη
των αναγκών των εκπαιδευτικών μονάδων που εξυπηρετεί και πολλούς βοηθητικούς χώρους. Η δυναμικότητα
μαθητών εκπαιδευτικών και εκπαιδευτών φτάνει τα 700 άτομα περίπου ανά ωράριο. Τα εργαστήρια καλύπτουν
τις ανάγκες των τομέων: Ηλεκτρολογικού, Μηχανολογικού, Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων, Διοίκησης και
Οικονομίας και Γεωπονίας Τροφίμων & Περιβάλλοντος. Οι μαθητές είναι ηλικίας κυρίως από 15-20 ετών, αλλά
στο εσπερινό ΕΠΑ.Λ και στα ΔΙΕΚ φοιτούν επι το πλείστον ενήλικοι μαθητές.
Ο σεισμός που έπληξε την περιοχή της Λάρισας τον Μάρτιο του 2021, κατέστησε το κτήριο του σχολείου μας μη
λειτουργικό. Κατά την διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2021-2022 έγιναν ενέργειες για την αποκατάσταση των
ζημιών και την ενεργειακή αναβάθμιση του κτηρίου που περιελάμβανε:
1. Στεγανοποίηση οροφής του κτηρίου.
2. Τοποθέτηση ενεργειακών κουφωμάτων.
3. Τοποθέτηση φωτιστικών νέου τύπου (τεχνολογίας Led)
4. Μετατροπή ενός εκ των λεβητοστασίων από πετρέλαιο σε φυσικό αέριο.
5. Ελαιοχρωματισμοί Εργαστηριακών χώρων κ.λ.π.
6. Άλλες παρεμβάσεις αποκατάστασης και συντήρησης (Οικοδομικά, υδραυλικά
κά)
Παράλληλα το 1ο Εργαστηριακό κέντρο Λάρισας συνεργαζόμενο με τις σχολικές μονάδες τις επικουρεί και
αναπτύσσει και άλλες δραστηριότητες πέραν των στενά θεσμοθετημένων από το πλαίσιο λειτουργίας, όπως
συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα κινητικότητας, εκπαιδευτικές επισκέψεις, συμμετοχή σε προγράμματα
καινοτομίας κατασκευών (Δαίδαλος, Νόησις κτλ.). Επίσης το 1ο Ε.Κ. προωθεί και υλοποιεί τμήματα μαθητείας
των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ από την εκκίνηση λειτουργίας του σχετικού θεσμού σε συνεργασία με τα ΕΠΑ.Λ των
οποίων οι μαθητές και οι απόφοιτοι ασκούνται στα εργαστήρια του.
Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

 

Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Θετικά σημεία
Υπήρξε αύξηση της συμμετοχής των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία, η οποία ήταν πιο ελκυστική και
κέντρισε περισσότερο το ενδιαφέρον τους. Η βελτίωση της συνεργασίας, η κοινωνικοποίηση των μαθητών, η
συμβολή του σχολείου αποτέλεσαν φορέα ενημέρωσης για τη μετάβαση μεταξύ εκπαιδευτικών βαθμίδων και
προς την αγορά εργασίας.
Ο αριθμός των συγκρούσεων έντονων διαφωνιών μεταξύ μαθητών και μαθητριών μειώθηκε. Βελτιώθηκε το
επίπεδο επικοινωνίας, η συνεργατικότητα, η ευαισθητοποίηση, η κατανόηση του φαινομένου της βίας, η
δημιουργία ασφαλούς και ποιοτικού σχολικού κλίματος και η ανταλλαγή ιδεών και εμπειριών.
Δημιουργία σχολικής ταυτότητας και ενδυνάμωση του αισθήματος της συνοχής και της ανάγκης του ανήκειν.
Ουσιαστική εμπλοκή και ενεργός δράση όλων των συμμετεχόντων ( μαθητών, εκπαιδευτικών, ηγεσίας, γονέων,
φορέων) για την εξάλειψη του φαινομένου.
Σημεία προς βελτίωση
1. Βελτίωση και διατήρηση των υπαρχόντων εργαστηριακών υποδομών και
εξοπλισμού.
2. Αναβάθμιση εποπτικών μέσων, εργαστηριακού εξοπλισμού και διδακτικών
προσεγγίσεων.
3. Οργάνωση ημερίδων για την ενημέρωση μαθητών και γονέων ανά
επαγγελματικό τομέα για την αγορά εργασίας.
4. Ενίσχυση των σχέσεων μαθητών και εκπαιδευτικών.
Διοικητική λειτουργία
Θετικά σημεία
1. Συμμετοχικές διαδικασίες για τον συλλογικό προγραμματισμό και
στοχοθέτηση. Διερεύνηση των απόψεων επί του σχολικού κανονισμού.
2. Ενεργοποίηση και συμμετοχή των εκπαιδευτικών του Ε.Κ. σε δράσεις με
στόχο την αναβάθμιση των εργαστηρίων.
3. Συλλογικός προγραμματισμός και κατανομή δαπανών με πλήρη διαφάνεια.
Ανάπτυξη των υποδομών και της ασφάλειας του σχολείου.
4. Κατασκευή εποπτικού υλικού με συνεργασία εκπαιδευτικών και μαθητών.
Σημεία προς βελτίωση
1. Πρόσθετες δαπάνες ανανέωσης του εργαστηριακού εξοπλισμού λόγω
παλαιότητας του.
2. Περαιτέρω ανάπτυξη επικοινωνίας με τους συλλογικούς φορείς των
επαγγελματιών και συνεργασία σε επίπεδο επιμόρφωσης και κατάρτισης

 

μαθητών.
3. Βελτίωση συνεργασίας με τις συνεργαζόμενες μονάδες.
4. Τοποθέτηση Ασανσέρ για την διευκόλυνση πρόσβασης των ΑΜΕΑ.
Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών
Θετικά σημεία
Βελτίωση του επιπέδου της ψηφιακής δεξιότητας των συμμετεχόντων
εκπαιδευτικών.
Η σχολική κοινότητα ( μαθητές και εκπαιδευτικοί) απέκτησαν εμπειρίες από τη
διαχείριση εκτάκτων φαινομένων σεισμού, πυρόσβεσης και πρώτων βοηθειών.
Υλοποίηση μιας από τις δύο κινητικότητας ERASMUS για την τρέχουσα
σχολική χρονιά. η ενσυναίσθηση και η κοινωνική ευαισθητοποίηση ήταν
σημαντικότατη.
Σημεία προς βελτίωση
Ενίσχυση των επιμορφωτικών δράσεων με έμφαση στα εργαστηριακά μαθήματα.
Επιμόρφωση των στελεχών της διοίκησης του ΕΚ πάνω σε θέματα οργάνωσης και διαχείρισης ανθρώπινου
δυναμικού.
Συμμετοχή σε δίκτυα συνεργασίας με άλλα σχολεία της επικράτειας και της Ευρώπης για ανάπτυξη κοινών
δράσεων και συνεργασία σε Ευρωπαϊκά προγράμματα.
Γ. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Λειτουργία
Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν
7
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις )
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Σχολική διαρροή – φοίτηση
Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών
Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών
Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών
Λειτουργία
Διοικητική λειτουργία
Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν

 

1
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις )
Ηγεσία – Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας
Λειτουργία
Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών
Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν
4
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις )
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα
Παρατηρήσεις / Σχόλια
Η πρώτη χρονιά εφαρμογής της Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου
της Σχολικής Μονάδας κρίνεται πολύ ικανοποιητική. Οι εκπαιδευτικοί και οι
μαθητές ανταποκρίθηκαν και εργάσθηκαν για την υλοποίηση δώδεκα δράσεων! Ο
αριθμός των δράσεων, ο βαθμός επίτευξης των στόχων αλλά και η συμμετοχή των
εμπλεκόμενων καταδεικνύει την χρησιμότητα του θεσμού για την κινητοποίηση της
σχολικής κοινότητας σε παράλληλες δραστηριότητες με σημαντικά παιδαγωγικά
οφέλη. Όποιες δυσκολίες υπήρξαν ξεπεράσθηκαν ομαλά και με συναίνεση όλων των
εμπλεκομένων. Η διοίκηση από την πλευρά της λειτούργησε υποστηρικτικά
προσφέροντας την απαραίτητη ενημέρωση και καθοδήγηση. Η τελική εμπειρία
αποτιμάται ως αποκλειστικά θετική.
Σημαντικότερα αποτελέσματα των Δράσεων
Στον άξονα διδασκαλία μάθηση και αξιολόγηση πραγματοποιήθηκαν τρεις δράσεις. Όλες οι δράσεις ήταν μία
συλλογική και δημιουργική συνεργασία με αλληλεπίδραση μεταξύ των συμμετεχόντων, εκπαιδευτικών και
ομάδας μαθητών. Η ποιότητα της επικοινωνίας η συλλογική δράση αποτέλεσαν σημεία εστία
Εφαρμόστηκαν νέες διδακτικές πρακτικές και σύγχρονες μορφές διδασκαλίας. Αποτέλεσαν εποπτικό μέσ
διδασκαλίας για όλους τους μαθητές προκάλεσαν το ενδιαφέρον των μαθητών μέσω της υλοποίησης ενό
συνεργατικού έργου κάνοντας κάτι νέο και πρωτοποριακό. Η προθυμία των εκπαιδευτικών και η ενεργός
συμμετοχή και το ιδιαίτερο ενδιαφέρον των μαθητών έδωσαν θετικά αποτελέσματα.
Οι μαθητές στο πλαίσιο της ενημέρωσης από τη διεύθυνση του πρώτου ΔΙΕΚ Λάρισας, κατανόησαν τη σύνδεση
μεταξύ της εκπαίδευσης και της αγοράς εργασίας και τις ειδικότητες της μεταδευτεροβαθμιας εκπαίδευσης(
ΔΙΕΚ) του τομέα μηχανολογίας, τα επαγγελματικά δικαιώματα και τους τρόπους εισαγωγής τους σε αυτήν. Ο
συλλογικός χαρακτήρας της δράσης, η βελτίωση της συνεργασίας, η κοινωνικοποίηση των μαθητών, η συμβολή
του σχολείου αποτέλεσε φορέα ενημέρωσης για τη μετάβαση μεταξύ εκπαιδευτικών βαθμίδων προς την αγορά
εργασίας.

 

Προσδιορίστηκαν και ιεραρχήθηκαν τα προβλήματα του σχολείου. Κατατέθηκαν διαχρονικά στο σύλλογ
διδασκόντων και στην ψυχολόγο του σχολείου οι εντυπώσεις των καθηγητών για τους μαθητές ανά τμήμα.
Αντιμετωπίσαμε τη διαχείριση της σύγκρουσης με ολιστικό τρόπο με σκοπό τη δημιουργία μιας σχολική
κοινότητας η οποία διαχειρίζεται τις συγκρούσεις εποικοδομητικά με επιδεξιότητα και διορατικότ
Ενθάρρυνση των μαθητών να αναζητούν βοήθεια αν έρχονται αντιμέτωποι με οποιαδήποτε μορφή βίας.
Ο αριθμός των συγκρούσεων έντονων διαφωνιών μεταξύ εκπαιδευτικών μαθητών και μαθητριών μειώθηκε.
Βελτιώθηκε το επίπεδο επικοινωνίας, η συνεργατικότητα, η ευαισθητοποίηση, η κατανόηση του φαινομένου της
βίας, η δημιουργία ασφαλούς και ποιοτικού σχολικού κλίματος και η ανταλλαγή ιδεών και εμπειριών.
Δημιουργία σχολικής ταυτότητας και ενδυνάμωση του αισθήματος της συνοχής και της ανάγκης του ανήκειν.
Ουσιαστική εμπλοκή και ενεργός δράση όλων των συμμετεχόντων ( μαθητών, εκπαιδευτικών, ηγεσίας, γονέων,
φορέων) για την εξάλειψη του φαινομένου.
Με την δράση Διερεύνηση των απόψεων μαθητών και εκπαιδευτικών επί του σχολικού κανονισμού του 1ου Ε.Κ
Λάρισας ενισχύθηκαν οι σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών- μαθητών, εκπαιδευτικά προγράμματα και καινοτομίες,
υποστηρικτικές και αντισταθμιστικές παρεμβάσεις. Ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας του σχολε
αποτέλεσε σημαντικό παιδαγωγικό μέσο που βοήθησε την ομαλή σχολική ζωή, στη συνεργασία,
αλληλεγγύη, στο δημοκρατικό διάλογο και την αποδοχή της διαφορετικότητας .
Πραγματοποιήθηκαν επίσης δύο δράσεις στον δείκτη συμμετοχή εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις. Με
την ενδοσχολική επιμόρφωση επιτεύχθηκε αύξηση του επιπέδου της ψηφιακής δεξιότητας των συμμετεχόντων
εκπαιδευτικών.
Παράλληλα δημιουργήθηκε ομάδα έμπειρων εκπαιδευτικών σε καταστάσεις εκτάκτων αναγκών
ενημερώθηκαν μαθητές και καθηγητές με διαλέξεις και προβολή βίντεο. Πραγματοποιήθηκαν ασκ
αντιμετώπισης σεισμών και έγινε επίδειξη χρήσης πυροσβεστήρων και πρώτων βοηθειών. Η σχολική κοινότητα
(μαθητές και εκπαιδευτικοί) απέκτησαν εμπειρίες από τη διαχείριση εκτάκτων φαινομένων σεισμού, πυρόσβεσης
και πρώτων βοηθειών.
Οι εκπαιδευτικοί του 1ου Ε.Κ. Λάρισας ενημερώθηκαν σχετικά με τις δράσεις, τις διαδικασίες και τα οφέλη από
τις κινητικότητες του προγράμματος ERASMUS. Υλοποιήθηκε μια από τις δύο κινητικότητες ERASMUS, πού
ήταν εγκεκριμένη από το 2019 και τελούσε σε αναμονή λόγω πανδημίας, στην τρέχουσα σχολική χρονιά.
Η κοινωνική ευαισθητοποίηση και η ενσυναίσθηση ήταν σημαντική από την εμπλοκή της κοινότητας
προγράμμα κοινωνικής προσφοράς..
Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν
Δεν υπήρξαν ιδιαίτερες δυσκολίες στην δράση «χρήση ψηφιακών εργαλείων και καινοτόμων πρακτικών στην
διδασκαλία των μηχανολογικών μαθημάτων» από την πλευρά των εκπαιδευτικών (όλοι ήταν έμπειροι). Κάποιοι
μαθητές δυσκολεύτηκαν στην αρχή, κυρίως λόγω ηλικίας, όμως στην πορεία προσαρμόστηκαν πολύ καλά.
Στην δράση “Τοποθέτηση απαραίτητων οργάνων ελέγχου σε τετράχρονο εκπαιδευτικό κινητήρα πάνω
τροχήλατη βάση” παρουσιάσθηκαν δυσκολίες στην ανεύρεση κατάλληλου ηλεκτρολογικού υλικού και οδηγιών
σύνδεσης των οργάνων ένδειξης.
Παρουσιάστηκαν επίσης δυσκολίες σε σχέση με την εύρεση κοινού χρόνου για την οργάνωση και υλοποίηση της
Δράσης «Μέριμνα για τη μετάβαση μεταξύ εκπαιδευτικών βαθμίδων προς την αγορά εργασίας» από μαθητές και
καθηγητές
Κατά την φάση της υλοποίησης της δράσης «Βελτίωση σχέσεων μεταξύ των μαθητών για την αποτελεσματική
διαχείριση εντάσεων και συγκρούσεων» παρατηρήθηκε ότι οι μαθητές με συσσωρευμένα προβλήματά κα
δυσκολίες στην οικογενειακή ζωή μπορούν πολύ εύκολα να χάσουν την αυτοκυριαρχία τους και να γίνουν βίαιοι.

 

Ένα άλλο πρόβλημα που προέκυψε ήταν η επικοινωνία με τους γονείς και η απουσία τους σε ένα αρκετά μεγάλο
ποσοστό από τη συμμετοχή τους σε θέματα και προβλήματα του σχολείου.
Παρουσιάστηκαν επίσης κάποιες δυσκολίες κατά την Ενημέρωση & Επιμόρφωση μαθητών & καθηγητών από
αρμόδιους φορείς αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών που αφορούσαν την επικοινωνία στην αρχή της δράσης
μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας, οι οποίες λύθηκαν με τη πάροδο του χρόνου και την επιμονή των
αρμοδίων έμπειρων εκπαιδευτικών.
Επίσης κάποια δυσκολία αλλά και μειωμένη συμμετοχή παρατηρήθηκεκατά την υλοποίηση της δράσης Ενίσχυση
ψηφιακών ικανοτήτων των εκπαιδευτικών του 1ου ΕΚ Λάρισας αφού αυτή πραγματοποιήθηκε εκτός διδακτικού
ωραρίου λόγω και του διευρυμένου ωραρίου λειτουργίας του 1ου ΕΚ (Πρωινή, εσπερινή και βραδινή λειτουργία)
Δυσκολίες επίσης αντιμετωπίσαμε στην οργάνωση του προγράμματος κινητικότητας (διαθεσιμ
αεροπορικών εισιτηρίων, ξενοδοχείων κτλ.), λόγω πανδημίας covid-19 (φόβος συμμετοχής στην κινητικότητα,
απαίτηση πιστοποιητικού εμβολιασμού κτλ.).
Ανάδειξη Πρακτικών και προτάσεις για αξιοποίησή τους από άλλα σχολεία (προαιρετικά).
Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις