Πρώτη Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2020-2021)

Α. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

Καταγράφονται συνοπτικά τα χαρακτηριστικά και οι ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, που κρίνονται σημαντικά για την αποτύπωση της εικόνας του σχολείου

Το 1ο Ε.Κ.  Λάρισας όπως και όλα τα Εργαστηριακά Κέντρα του Υπουργείου

Παιδείας, αποτελεί αυτοτελή διοικητική σχολική μονάδα και συνεργάζεται με τα ΕΠΑ.Λ, τις Σ.Ε.Κ. και τα Ι.Ε.Κ. της Λάρισας. Καλύπτει τις ανάγκες του 1ου και 2ου ημερήσιων ΕΠΑ.Λ., των 1ου και ενίοτε του 2ου  ΔΙΕΚ καθώς και του 6ου Εσπερινού ΕΠΑ.Λ.. Λειτουργεί καθημερινά από τις 08:00 π.μ. μέχρι τις 10:30 μμ. συνεχόμενα σε τρία (3) ωράρια. Πρωινό, απογευματινό και εσπερινό. Διαθέτει 28 εργαστηριακούς χώρους οι οποίοι χρησιμοποιούνται για την κάλυψη των αναγκών των εκπαιδευτικών μονάδων που εξυπηρετεί και πολλούς βοηθητικούς χώρους. Η δυναμικότητα μαθητών εκπαιδευτικών και εκπαιδευτών φτάνει τα 700 άτομα περίπου ανά ωράριο. Τα εργαστήρια καλύπτουν τις ανάγκες των τομέων: Ηλεκτρολογικού, Μηχανολογικού, Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων, Διοίκησης και Οικονομίας και Γεωπονίας Τροφίμων & Περιβάλλοντος. Οι  μαθητές είναι ηλικίας κυρίως από 15-20 ετών, αλλά στο εσπερινό ΕΠΑ.Λ και στα ΔΙΕΚ φοιτούν ενήλικοι μαθητές άνω των 18 ετών.

Κατά την παρελθούσα τριετία έγινε μια συλλογική προσπάθεια αναβάθμισης κυρίως με ίδια μέσα και πλείστες δράσεις η οποία βασίσθηκε και στην αυτόνομη πλέον χρηματοδότηση των σχολικών εργαστηριακών κέντρων.  Οι δράσεις επικεντρώθηκαν στην αναβάθμιση κτηριακής υποδομής, σε διευθετήσεις υλικών και εξοπλισμού, , σε οργάνωση συντήρηση και αναβάθμιση του εξοπλισμού όλων των τομέων και των γραφείων της διοίκησης. Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας όλοι οι εργαστηριακοί χώροι απέκτησαν πίνακα μαρκαδόρου, διασύνδεση στο διαδίκτυο, ηλεκτρονικό υπολογιστή και στην πλειονότητα των εργαστηριακών χώρων τοποθετήθηκε μόνιμα συσκευή προβολής και οθόνη.

 Παράλληλα το 1ο Εργαστηριακό κέντρο Λάρισας συνεργαζόμενο με τις σχολικές μονάδες τις επικουρεί και αναπτύσσει και άλλες δραστηριότητες πέραν των στενά θεσμοθετημένων από το πλαίσιο λειτουργίας, όπως συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα κινητικότητας, εκπαιδευτικές επισκέψεις, συμμετοχή σε προγράμματα καινοτομίας κατασκευών (Δαίδαλος, Νόησις κτλ.). Επίσης το 1ο Ε.Κ. προωθεί και υλοποιεί τμήματα μαθητείας των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ από την εκκίνηση λειτουργίας του σχετικού θεσμού σε συνεργασία με τα ΕΠΑ.Λ των οποίων οι μαθητές και οι απόφοιτοι ασκούνται στα εργαστήρια του.

Το παρελθόν  σχολικό έτος 2020-2021, επικράτησαν ιδιαίτερες και πρωτοφανείς συνθήκες. Η λειτουργία των εργαστηριακών μαθημάτων επηρεάσθηκε σε μεγάλο βαθμό από την πανδημία αλλά και τον σεισμό που έπληξε την περιοχή της Λάρισας τον Μάρτιο του 2021, καθιστώντας το κτήριο του σχολείου μη λειτουργικό μέχρι την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Σε αυτές τις συνθήκες, επηρεάστηκε σε  μεγάλο βαθμό η διδασκαλία των εργαστηριακών μαθημάτων, αφού στο μεγαλύτερο μέρος της σχολικής χρονιάς η διδασκαλία των εργαστηριακών μαθημάτων έγινε εξ αποστάσεως και προσαρμόσθηκε ανάλογα. Οι δε εργαστηριακοί χώροι δεν ήταν διαθέσιμοι λόγω ακαταλληλότητας από τον σεισμό. Στην αποτίμηση του έργου της σχολικής μονάδας που ακολουθεί έχουν ληφθεί υπόψη οι παραπάνω αναφερόμενες ιδιαίτερες συνθήκες.

Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Θετικά σημεία
  •  Διατήρηση κατά το δυνατόν παρόλες τις δυσμενείς συνθήκες, της σχέσης μεταξύ μαθητών και σχολείου – εκπαιδευτικών.
  •  Καλή προσαρμογή της διδασκαλίας από δια ζώσης σε εξ αποστάσεως για την διδασκαλία των εργαστηριακών μαθημάτων.
  •  Πολύ καλή χρήση των εκπαιδευτικών εργαλείων για την τηλεεκπαίδευση.       Ευρηματικότητα στην τρόπων προσομοίωσης των εργαστηριακών μαθημάτων με εξ αποστάσεως διδασκαλία.
Σημεία προς βελτίωση
  •  Βελτίωση ικανοτήτων στην χρήση ψηφιακών εργαλείων για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση μαθητών και εκπαιδευτικών.
  •  Βελτίωση της σύνδεσης του σχολείου με την κοινωνία με συμμετοχή σε κοινές δράσεις και εξωστρεφή επικοινωνία.
Διοικητική λειτουργία
Θετικά σημεία
  • Συμετοχικές διαδικασίες για τον συλλογικό προγραμματισμό και στοχοθέτηση.
  • Επικαιροποίηση σχολικού κανονισμού με ευρεία συναίνεση.
  • Ενεργοποίηση και συμμετοχή των εκπαιδευτικών του Ε.Κ. σε δράσεις με στόχο την αναβάθμιση των εργαστηρίων.
  • Συλλογικός προγραμματισμός και κατανομή δαπανών με πλήρη διαφάνεια.
  • Ανάπτυξη των υποδομών και της ασφάλειας του σχολείου.
  • Κατασκευές-Επισκευές-Συντηρήσεις του Σχολείου από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς του ΕΚ
Σημεία προς βελτίωση
  •  Πρόσθετες δαπάνες εξοπλισμού λόγω μικρής εξοικονόμησης αφού οι δαπάνες σε υγειονομικό υλικό καλύφθηκαν αποκλειστικά από τον προϋπολογισμό του Ε.Κ.
  •  Περαιτέρω ανάπτυξη επικοινωνίας με τους συλλογικούς φορείς των επαγγελματιών και συνεργασία σε επίπεδο επιμόρφωσης και κατάρτισης μαθητών.
  •  Βελτίωση συνεργασίας με τις συνεργαζόμενες μονάδες και διάδοση καλών πρακτικών μέσω σύνταξης ενός μνημονίου συνεργασίας που να περιλαμβάνει το νομικό πλαίσιο.
  •  Σύνταξη ενός «οδικού χάρτη» με χρονικό προγραμματισμό για την έναρξη της σχολικής χρονιάς και τον προγραμματισμό των κοινών ενεργειών κατά την διάρκειά της  από κοινή ομάδα εργασίας.
  •  Τοποθέτηση Ασανσέρ και διαμόρφωση όλων των εισόδων με σημεία πρόσβασης για ΑΜΕΑ
Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών
Θετικά σημεία
  • Ενίσχυση της προβολής του έργου του Εργαστηριακού κέντρου Επαφή με τοπικούς και εθνικούς φορείς.
  • Ενίσχυση του ενδιαφέροντος των μαθητών και του εκπαιδευτικού προσωπικού για συμμετοχή σε επιμορφώσεις.
  •  Αλληλεπίδραση εκπαιδευτικών και μαθητών διαφορετικών ειδικοτήτων πάνω σε ζητήματα κοινωνικού  και πολιτισμικού ενδιαφέροντος άλλων εθνοτήτων.
Σημεία προς βελτίωση
  •  Ενίσχυση των επιμορφωτικών δράσεων με έμφαση στα εργαστηριακά μαθήματα.
  • Επιμόρφωση των στελεχών της διοίκησης του ΕΚ πάνω σε θέματα οργάνωσης και διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού.
  •  Συμμετοχή σε δίκτυα συνεργασίας με άλλα σχολεία της επικράτειας και της Ευρώπης για ανάπτυξη κοινών δράσεων και συνεργασία σε Ευρωπαϊκά προγράμματα.